2017 szeptember 24 vasárnap

Copenhagen Fashion Summit: A CSR több mint múló divat

A fenntartható divat, mint kifejezés oximoron, amelynek semmi értelme” – így kezdte beszédét a koppenhágai Opera színpadán Vanessa Friedman, aki májustól a New York Times divatszerkesztője. A divatipar jelszavai az eldobhatóság, a rövidtávú fogyasztás és folyamatos megújulás, ezzel szemben a fenntarthatóság lényege pont a jelen anyagi értékeinek megtartása és az anyagi fogyasztás visszafogása.

Bár maga a kifejezés látszólag ellentmondás,  a divatipar legnagyobb fenntarthatósággal foglalkozó eseményén olyan üzleti tanácsadó és divatcégek szakértői mutatták be a fenntarthatósági programjaikat a dán koronahercegnőt, gazdasági, környezetvédelmi minisztert és számos népszerű, ismert embert is felsorakoztató közönség előtt, mint a H&M, a Kering csoport (Gucci, McQueen), az Accenture vagy pedig a kortárs divatmárkákat tömörítő ikonikus e-commerce platform, a Not Just a Label.

Mit tanulhat tőlük a CSR és a divatszakmai? A három legérdekesebb vezérszónok beszédeiből válogattam.

1. Justin Keeble, ügyvezető igazgató, fenntarthatósági tanácsadás, Accenture: megbontó innovációkra épülő új üzleti modellek kellenek az alacsony hatású CSR és adományozás helyett.

Justin Keeble a davosi Világgazdasági Fórum, a Global Reporting Initiative, a WWF és az angol kormány szakértői csapatában is dolgozott már. A Copenhagen Fashion Summiton a szerinte legfontosabb formabontó (disruptive) innovációkat mutatta be, amelyek „a fenntarthatóságot üzleti lehetőséggé teszik a vállalatok és a gazdaságpolitika számára”.

Melyek lennének azok a radikális, rendszerszintű innovációk, amelyek a megoldást hozhatják Justin Keeble szerint?

  1. Új fogyasztási modellek, amelyek a bérlésre és kölcsönzésre építenek a tulajdonlás helyett. Utópisztikusan hangzik?  Az autók, ruhák, háztartási eszközök stb. kölcsönzésre, megosztott használatra épülő üzleti modellek az Egyesült Királyság GDP-jének már ma is 1%-át adják, és ez az arány csak növekedni fog.
  2. Transzparens kapcsolatok a fogyasztókkal – 2000 óta 14%-kal nőtt a fogyasztói kereslet az olyan ellenőrizhető eredetű, organikus, bio, etikusan gyártott termékek iránt, amelyek származását egyszerűen, akár QR kóddal is ellenőrizhetik a vásárlók.
  3. Körforgásos gazdaság: a hulladék tudatos kizárása a bölcsőtől bölcsőig elvnek megfelelően a tervezés és gyártás során óriási versenyképességi előnyhöz juttathatja a gyártókat a nyersanyagköltségek megtakarításán keresztül.

2. Helena Helmersson, fenntarthatósági vezető, H&M: a körforgásos gazdaság a H&M válasza a fenntarthatósági kihívásokra.

A Summit szimbolikusan a több mint 1100 bangladesi ruhaipari munkás életét követelő Rana Plazai gyárösszeomlás egy éves évfordulójával esett egybe. Bár a H&M nem gyártatott a Rana Plazában, a Summiton résztvevő egyedüli fast fashion márkaként Helena Helmersson önkéntelenül a legkevésbé fenntartható ruhaipari üzleti modell képviselőjévé vált, akit keményen bírált az etikus munkakörülmények távlatait vitató panelbeszélgetés során a fenntartható divat élharcosai közé tartozó Livia Firth.  (Szerkesztői megjegyzés: Livia férje, Colin Firth révén nyert ismertségére építve a Beckham házaspár, Anna Wintour és hozzájuk hasonló kaliberű sztárokkal együttműködésben népszerűsíti a fenntartható divatot az általa szervezett Green Carpet Challenge-en.)

Mindenesetre az vitathatatlan, hogy Helena Helmersson vezeti a fast fashion világ legprogresszívabb fenntarthatósági programját, amelyet részben itthon is megismerhettünk már a Deák téri üzletben elérhető Exclusive Conscious Collection, az alacsonyabb árkategóriájú Conscious Collection és ruhagyűjtési programjaik révén. A Summiton egyrészt a „megélhetési béreket”, („living wages”), 2018-ig bevezető H&M roadmapet mutatta be, amely a termékeket gyártó dolgozók 60%-ának adna az alapvető megélhetésre elegendő bért. Ez ebben a formában a nagyvállalatok beszállítói láncai gyakorlatának eddigi leghaladóbb szemléletű bérrendezési programja lenne.

A cég fokozatosan szeretné továbbá növelni a felvásárlók által használt visszahozott, használt ruhákból újrahasznosított ruhák arányát. Ezen kívül a H&M a környezettudatosságáról ismert angol high fashion tervezővel, Stella MacCartney-val és a Dán Divatintézettel közösen dolgozott ki egy Clevercare névre hallgató fogyasztó szemléletformáló programot, amelynek lényege, hogy ritkább és alacsonyabb hőfokú mosásra nevelje a vásárlót. A környezettudatos ruhatisztítás révén a ruhák környezeti hatásának 40%-a megspórolható.

Hogy miért ilyen ökoaktív a H&M? Az újrahasznosítással és szemléletformálással a vásárlókkal való kapcsolatokat szeretné elmélyíteni, másrészt a brand vonzerejét szeretné megtartani a felelős fogyasztók szemében, mondta Helena Helmersson. A cég inhouse fogyasztói kutatása szerint erre egyértelműen szükség van, hiszen csak 2012-2013 között 21%-kal nőtt a fogyasztói érdeklődés a fenntartható termékek iránt.

3. Marie-Claire Daveau és Marco Bizzari, Kering csoport: a fenntarthatósági szempontokat is lefedő nyereség-veszteség elszámolás (E-P&L) elengedhetetlen a versenyképes vállalatstratégia megalkotásakor.

A francia Kering csoport márkái közé tartozik a Gucci, a Stella MacCartney, az Alexander McQueen mellett a Puma is. A Summiton az idei ruhaipari fenntarthatósági díjat elnyerő Environmental Profit and Loss elszámolási rendszerüket mutatta be a csoport fenntarthatósági igazgatója, Marie-Claire Daveau. Az E-P&L célja, hogy túlmutasson a hagyományos CSR riporton, amelynek eredményei nem szerepelnek a vállalat üzleti eredményeiben. Ennek megfelelően az egész termelési értéklánc során felmerülő környezeti és szociális veszteségeket számítja be az E-P&L az üzleti eredményekbe. Így a vállalatvezetők a döntéshozatal során tisztán látják a fennálló vagy esetlegesen felmerülő reputációs és üzleti kockázatokkal.

Marco Bizzari, CEO, Bottega Veneta: A vállalataink jövője a ma hozott döntéseken múlik

A Kering egyértelműen trendteremtő szeretne lenni a luxus szegmensben fenntarthatósági stratégiájával, amely nem csupán a fogyasztók szemében jelent versenyelőnyt, hanem a tehetségvonzás területén is segíti a vállalatot abban, hogy a legjobb szakembereket tudja foglalkoztatni. „Ma már az állásinterjún a munkavállaló első kérdései között szerepel, hogy mit tesz a cégünk a fenntarthatóságért.”- mondta Marco Bizzari, a Keringhez tartozó Bottega Veneta vezérigazgatója előadásában. Marco Bizzari azt is megosztotta a közönséggel, hogy a Bottega Veneta vezetőinek juttatásai a fenntarthatósági célok teljesítésétől is függnek.

Helyszíni tudósító: Locskai Nóra, CSR Labor

Képek forrása: Copenhagen Fashion Summit, Youth Fashion Summit facebook oldal és press kit






CSRLABOR: Magyarország első vállalati CSR-híroldala

Cinizmus lengi körül a jótékonykodást ma Magyarországon. Mint mindenben, ebben is az önérdeket keresik, a haszonszerzést látják sokan. Különösen igaz ez a vállalati társadalmi felelősségvállalásra (angolul corporate social responsibility - CSR) . Cinikusan viszonyul hozzá a közvélemény egy része, mert...

Folytatás »

Elérhetőségeink

  • twitter
  • facebook
  • linkedin
  • youtube
  • flickr

Fotók » Flickr

Close

Highlighting is Turned On - Give it a try by highlighting some text or hovering over an image!

Highlighter

Close Bubble

Thank you for your comment!

Your comment will be shown publicly once it is approved by site moderator.

Highlighter

Close Bubble

Post Comment ›

what is Highlighter?

highlighter.com

Annotype allows you to highlight any text or image on this page, then leave an annotation right there for everyone to see! It's just like leaving a comment.

Watch the video below to see it in action!

What is Highlighter?

Highlight. Comment. Share. It really is that simple!