2017 szeptember 25 hétfő

H&M Ruhagyűjtési Program: üzleti innováció a divatban

Ismét meghirdette ruhagyűjtési programját a gyors divat világának svéd óriása. A H&M  a közelmúltban mutatta be a híres new yorki művész, Bela Borsodi által készített, Ruhagyűjtési Programját népszerűsítő videóját. A Szakítás című videó elnevezése a hagyományos lineáris,  „vedd-használd-dobd el” termékciklus megszakítására és az erőforrások körforgásán alapuló új gyártási sztenderd eljövetelére utal.

A divatpiac második legnagyobb ruhagyártója nem az egyetlen márka, amely a vásárlói kedvet ruhavisszavételi akcióval élénkíti (a svájci I:CO  újrahasznosító céggel együttműködésben). A Magyarországon is ismert márkák közül a Calzedonia és az Intimissimi is hasonló programmal erősíti ökoimidzsét. „A vásárlókért folytatott versenyben a használt termékek visszavétele segíti a vevőkkel való kapcsolat elmélyítését és a vásárlói ökoszemlélet formálását” – nyilatkozta Helena Helmersson, a H&M fenntarthatósági vezetője a Copenhagen Fashion Summit-en (korábbi cikkünket a témában ld. itt. Kép forrása: Copenhagen Fashion Summit).

A ruhamárkák közül a H&M az első, amely fel is használta a visszavett ruhák egy részét a 2014. évi Conscious kollekció darabjaihoz. A gyors divat jelenleg a legkevésbé környezetbarát divatgyártási és fogyasztási modell, Helmersson viszont eltökélt aziránt, hogy ez ne maradjon így, és hogy a gyártott ruhák közül a jövőben egy se kerüljön a szemétbe: „A divat fogyasztása és gyártása megváltozott az elmúlt évek során, és a divatmárkák üzleti modelljeinek is lépést kell tartani ezzel.”

(Kép forrása: theguardian.com)

A kisebb, kortárs márkák üzleti innovációi között szétnézve ugyanakkor azt látjuk, hogy a ruhavisszavételi rendszer csak egy az öko-újdonságok közül. Az innováció díjas holland Mud Jeans márka prémium minőségű, Olaszországban organikus pamutból gyártott farmerjeit, pulóvereit és sporttáskáit akár lízingelhetjük is. 20 euró kezdőrészlet és havi 6 euró lízingdíj fejében egy évig használhatjuk az amúgy 110 euróért megvásárolható farmerjüket, amelyet további 10 euróért a 12 hónap elteltével új nadrágra cserélhetünk. A lízingnek köszönhetően az egyediséget, minőséget és a fenntarthatóság értékeit kereső, ugyanakkor árérzékeny fogyasztók számára is hozzáférhetővé válik a termék. A márka pedig képessé válik arra, hogy hosszú távú és személyes kapcsolatot alakítson ki a fogyasztóival, ráadásul visszakaphatja a ruhák értékét adó különleges farmeranyagot.

(Kép forrása: crushtheblog.com)

Budapesten eddig többek között a Changeroom designer ruhakölcsönző és a jelenleg is működő LuxYou táskakölcsönző használták ki a ruhabérlésben, és megosztott használatban rejlő üzleti lehetőségeket.

A hasonlóan közösségi fogyasztásra, bérlésre, cserére építő üzleti modellek korábban leginkább a tartós és/vagy könnyen megosztható fogyasztási javak terén arattak sikert, gondoljunk csak az Airbnb, a Netflix vagy a közösségi irodák térhódítására. Az hogy a divatban is megjelentek, pozitív megerősítése lehet annak, hogy a tulajdonlás és impulzív vásárlás mellett egyre inkább beérik a fogyasztók az ideiglenes használattal. A divatgyártók pedig ez által akár új finanszírozási forrásokat is be tudnak vonni a fenntartható termék- és imázsfejlesztésbe.

Helyszíni tudósító: Locskai Nóra, CSR Labor






CSRLABOR: Magyarország első vállalati CSR-híroldala

Cinizmus lengi körül a jótékonykodást ma Magyarországon. Mint mindenben, ebben is az önérdeket keresik, a haszonszerzést látják sokan. Különösen igaz ez a vállalati társadalmi felelősségvállalásra (angolul corporate social responsibility - CSR) . Cinikusan viszonyul hozzá a közvélemény egy része, mert...

Folytatás »

Elérhetőségeink

  • twitter
  • facebook
  • linkedin
  • youtube
  • flickr

Fotók » Flickr

Close

Highlighting is Turned On - Give it a try by highlighting some text or hovering over an image!

Highlighter

Close Bubble

Thank you for your comment!

Your comment will be shown publicly once it is approved by site moderator.

Highlighter

Close Bubble

Post Comment ›

what is Highlighter?

highlighter.com

Annotype allows you to highlight any text or image on this page, then leave an annotation right there for everyone to see! It's just like leaving a comment.

Watch the video below to see it in action!

What is Highlighter?

Highlight. Comment. Share. It really is that simple!